بهار امید

نشریه اینترنتی کانون مسجد امام حسن عسگری- قم

بهار امید

نشریه اینترنتی کانون مسجد امام حسن عسگری- قم

سفارش‌های ناب بزرگان

نماز اول وقت در کلام سید علی قاضی(ره)، سحرخیزی در کلام آیت الله خوانساری، ذکر خدا در کلام امام خمینی(ره)، کم توقعی در کلام آیت الله علوی گرگانی،  اطاعت الهی در کلام آیت الله حق شناس، دعای فرج در کلام شهید اول و.... از جمله مباحثی است که توسط بزرگان دینی مطرح و در ادامه این مطلب به آن می پردازیم.

 

  نماز اول وقت

سیدعلی قاضی(ره):

آیت‌الله بهجت از مرحوم قاضی نقل می‌کردند که ایشان می‌فرمود: «اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند! اول‌وقت سرّ عظیمی است. حافظوا علی الصلواتِ؛ در هر نماز باید توجه و مواظبت کامل داشته باشید» (بقره، آیه‌ی 238). همین که نمازگزار اهتمام داشته و مقید باشد که نماز را اول وقت، بخواند، فی حد نفسه آثار زیادی دارد، هرچند حضور قلب هم نباشد.

(محسن غرویان؛ در محضر بزرگان)

سحرخیزی

آیت‌الله سیدمحمدباقر خوانساری: «صبح زود برخیز که وقت اذان، لامحاله بیدار باشی، تا خداوند وسعت روزی به تو دهد.»

(عبدالرضا ایزدپناه؛ وصیت‌نامه‌ی فقیه و رجال‌شناس وارسته محمدباقر موسوی خوانساری)

ذکر خدا

حضرت امام خمینی(ره): «برای زنده نمودن دل، ذکر خدا، خصوص اسم مبارک «یا حَیُّ یا قَیُّوم» با حضور قلب مناسب است... و از بعض اهل ذکر و معرفت منقول است که در هر شب و روزی، یک مرتبه در سجده رفتن و بسیار گفتن «لا اِله الاّ انت سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین»، برای ترقیات روحی خوب است.»

(روح‌الله موسوی‌خمینی؛ شرح حدیث جنود عقل و جهل)

کم‌توقعی

آیت‌الله علوی‌گرگانی: «در امور مادی همیشه به زیردست خود و در امور معنوی به بالادست خود بنگرید.»

(آیت‌الله محمدعلی علوی‌گرگانی؛ گلچین از انوار اخلاقی)

اطاعت الهی

آیت‌الله حق‌شناس: «حال که پروردگار این نعمت به من داده، آیا انصاف است که با چنین خدای مهربانی مخالفت کنم؟ ماه و خورشید و تمام کاینات را مسخر فرزند آدم کرده؛ ولی یک تکلیفی هم بر عهده‌ی او قرار داده است؛ نماز بخواند، روزه بگیرد، تعامل در خیر نماید، امر به معروف و نهی از منکر و... تا این‌که او را به بهشت برساند.»

(عبدالکریم حق‌شناس؛ ز ملک تا ملکوت)

شادکردن مؤمنان

محدث قمی: «ای برادر! تا توانی دل مؤمنان را شاد گردان که ثواب آن از حدّ فزون است. شادکردن دلی بهتر از آبادکردن کشوری است. حضرت رسول j فرموده‌اند: «محبوب‌ترین اعمال نزد حق‌تعالی، داخل کردن سرور است بر مؤمنین.»

(عباس قمی؛ کلمات طریفه)

مصافحه

آیت‌الله تألّهی‌همدانی: «دو نفر برادر دینی که مصافحه نمایند با یک‌دیگر، یعنی دست یک‌دیگر را بگیرند، گناهان‌شان آمرزیده می‌شود و حق‌تعالی به آن‌ها نظر رحمت می‌فرماید. هر کدام بیش‌تر محبّت نمایند، بیش‌تر منظور نظر واقع می‌شوند.»

(محمدحسین تألهی‌همدانی؛ هادی 1)

دعای فرج

شهید اول: «برای تعجیل و ظهور امام زمان k دعا کنید؛ زیرا این عمل در شریعت اسلام، از اهمیت والایی برخوردار است.»

(«دستورالعملی از فقیه اعظم، شهید اول»، مجله‌ی حوزه، شماره‌ی 29)

حقیقت‌گویی

آیت‌الله تألّهی‌همدانی: «انسان قرار بگذارد با هر کس که طرف صحبت می‌شود، حقیقت را بیان کند؛ چه به منفعت او تمام شود، چه به ضررش.»

(هادی 1)

سپاس‌گزاری از دیگران

آیت‌الله خسروشاهی می‌فرماید: آیت‌الله بهجت همیشه کارهای خیر و عباداتی را که انجام می‌داد، کم می‌دید و می‌فرمود: «چه خوب است انسان عبادت و کار خیر که انجام می‌دهد، بگوید کاری نکردم؛ اما کار نیک و خوبی که از دیگران دید، بگوید چه‌قدر کار بزرگی انجام داده است»؛ یعنی نظر ایشان این است که ما کار خیر خود را باید اندک و کار دیگران را بسیار و بزرگ ببینیم.

(رضا باقی‌زاده؛ برگی از دفتر آفتاب)

اصلاح آخرت

آیت‌الله سیدابوالقاسم دهکردی: «به هیچ کس جز او دل مبند و امید مدار. بین خود و خدای خود را اصلاح کن که در این صورت، او کار تو را با خلق ساز کند و تو را به نزد آن محبوب سازد. تمام همّ خویش را صرف ‌آبادی آخرت کن. خداوند کارهای دنیایی را سامان دهد و آسان سازد. از خدا، چونانی که شایسته‌ی اوست، پروا گیر و در نهان و آشکار، خود را در محضر او بین. او در همه‌ی کارها و گرفتاری‌ها راه را بر تو بنماید و کارها را به کام سازد.»

(«دستورالعملی از فقیه عارف سیدابوالقاسم دهکردی»، مجله‌ی حوزه، شماره‌ی 65)

تسلیم و رضا

فاطمه انصاری فرزند محمدجواد انصاری نقل می‌کند که ایشان به ما می‌گفتند در همه حال تسلیم و راضی باشید. هر چه خدا برای‌تان خواسته، خوب است. یاد داده بودند به اندازه‌ی احتیاج بخواهیم، هنوز هم همین طوریم، از خدا به اندازه‌ی نیازمان می‌خواهیم.

(سوخته، هیئت‌تحریریه‌ی مؤسسه‌ی فرهنگی مطالعاتی شمس‌الشموس)

زیارت اهل قبور

آیت‌الله تألهی‌همدانی: «زیارت اهل قبور، تفکر در وضع اموات، دعا و طلب مغفرت برای آن‌ها آثار بزرگی دارد و باعث عبرت و بی‌میلی به دنیا و رغبت به آخرت است.»

(هادی 1)

یقین

احمدمیرزاحسین‌علی تهرانی: «اگر قصد دارید یقین خودتان را محک بزنید، باید نگاه کنید و بدانید که هر کس به مقام یقین راه یافته باشد، باید که ارزش چند چیز در نزد او یک‌سان باشد: اول، فقر و غنا؛ دوم، عزت و ذلت؛ سوم، تعریف و تکذیب.

اگر ارزش این‌ها در نزد کسی یکی بود، آن‌وقت است که به مقام الوهیت، یقین پیدا کرده است و باید بدانیم که خداوند متعال سوگند یاد کرده است که هیچ چیزی را در این دنیا، کم‌تر از گوهر یقین تقسیم نکرده است.»

(حمید احمدی‌جلفایی؛ تندیس عشق)

امتحان و ابتلا

آیت‌الله حق‌شناس: «پروردگار امتحان می‌کند. همین‌قدر که انسان ایمان داشته و معتقد باشد که همه‌ی این‌ها از جانب خدا و رسول است و خیر و صلاحش در این است، پروردگار او را در صراط ایمان ثابت می‌دارد و شرح صدر به او مرحمت می‌فرماید. وقتی که ادغان و اعتقاد قلبی پیدا شد، پروردگار هم به او مقام صبر، تسلیم و رضا عنایت می‌فرماید.»

(عبدالکریم حق‌شناس؛ ز ملک تا ملکوت)

تقوا راه نجات

آقانجفی اصفهانی: «برادرم! تو را به تقوا و کشیک نفس سفارش می‌کنم؛ زیرا تقوا راه نجات و عامل رستگاری است. هیچ کاری بدون تقوا، پذیرفته‌ی درگاه ربوبی نشود. تقوا را، پلکان بسیار و منزل‌گاه‌های والایی است که جز یکتاپرستان مخلص، محوشدگان در حق، فیروزمندان بر هوای نفسانی و شایستگان درگاه الهی، بدان نرسند.»

(عبدالرضا ایزدپناه؛ دستورالعملی از فقیه روشن‌بین و عارف مجاهد شیخ‌محمدتقی اصفهانی (آقانجفی))

==================

به کوشش: عابدینی عدالت  

==================

نظرات 3 + ارسال نظر
تارا سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:16 ب.ظ http://www.ghamo-shadi.blogfa.com

حرفات چقدر آشناس.....بوی آرمان های گذشتمون رو می ده...بوی جنگمون بوی شهیدامون....منم نمی دونم چی شد که راهم عوض شد...چی شد که اینهمه از اطرافیانم دور شدم و روز به روز بیشتر شیرینی این تغییر رو حس می کنم...تا چند سال پیش منم مثل بعضی ها
اصلا" آقا رو قبول نداشتم اما هر چی که بیشتر شناختمش بیشتر به اشتبام پی بردم...اما این روزا عجیب دلم گرفته احساس می کنم آقا تنهاست....این عمار؟نمیدونم...می ترسم می ترسم که ازمون بگیرنش خسته شدم از تهدید های تو خالی گاهی می گم کاش جنگ شه تا عمارها بیان اسلام نیازمند عمارهاشه.. اگه رهبرم حکم جهاد سر بده منم عمار می شم.....اون روز می آد مگه نه؟ روزی که مردم می فهمن که رهبرشون ...آقا تنها کسیه که می تونن بهش اعتماد کنن.جانم فدای رهبر.....

... یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:42 ب.ظ http://mardan-e-khoda.blogfa.com

ما با ولایت زنده ایم

سرزده چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:21 ب.ظ

آقا مواظب اون لینک تارا باشید.چه محتوای وبلاگش چه لینک نظراتش.
معلوم نیست بعضیاش به دانلود چی چی وصل میشه.
اینجا هیچ دوست و دشمن شناخته نمی شه.هیچ.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد