بهار امید

نشریه اینترنتی کانون مسجد امام حسن عسگری- قم

بهار امید

نشریه اینترنتی کانون مسجد امام حسن عسگری- قم

برنامه ریزی وپرورش فکری پایانی برپدیده خیابان گردی نواجوانان وجوانان

عبور هرروزه در بعضی خیابان‌ها و مکان‌های ویژه شهر امروز تبدیل به جزء لاینفک زندگی برخی نوجوانان وجوانان شده است، اما این پدیده نوظهور توانسته است به خوبی در میان این قشر جا باز کند و مورد استقبال آنها قرار بگیرد. 

با نزدیک شدن به فصل تابستان و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و طولانی تر شدن روزها به نظر می‌رسد که به جمع افرادی که در ایام تابستان کاری جز وجب کردن سنگ فرش برخی خیابان‌های شهر ندارند افزوده شود. 

در شهر قم یکی از مکان‌هایی که بسیاری از جوانان را هر روزه و در تمام روزهای سال به خود جذب می‌کند خیابانی در مرکز شهر با عنوان خیابان شهداست که در اذهان بسیاری از نوجوانان وجوانان با عنوان صفائیه بسیار شناخته شده است. 

این خیابان امروزه توانسته است بسیاری از نوجوانان وجوانان را به هوای ساعتی خوشگذارنی مجانی و اوقات فراغتی که هیچ نقشه‌ای برای گذرانش ندارند به سمت خوذ جذب کند و آنچنان شهرتی را به دست بیاورد. 

اگر یک جفت پای سالم و اوقات فراغتی بدون نقشه داشته باشید و چندروزی را در این خیابان عبور و مرور کنید و از میدان جانبازان تا چهار راه شهدا بروید متوجه خواهید شد که قشر کثیری از افرادی که در این خیابان عبور می‌کنند، بخشی از اوقات فراغت روزانه و یا دست کم هفتگی خود را برای پرسه زدن در این خیابان کنار گذاشته‌اند. 


وقتی از بعضی از این افراد در خصوص دلیل این عادت روزانه سئوال می‌شود، می‌گویند در این روزگار برای هرکاری باید پول بدهی اما صفائیه گردی با جیب خالی هیچگونه ناسازگاری ندارد، وقتی از کسانی که مدت‌های مدیدی است در این خیابان رفت وآمد دارند سؤال می‌شود در توجیه این اقدام خود دلیل دیگری هم اضافه می‌کنند، آنها می‌گویند پیاده روی یکی از ورزش‌های مهم و بسیار موثر در سلامتی است و با توجه به اینکه تفریح بدون خرج و سالمی است نسبت به این کار اقدام می‌کنیم.  

 

* استفاده از فناوری در کنار پیاده روی 

 در کنار پیاده‌روی در این خیابان برخی نوجوانان وجوانان نیز اقدام به استفاده از فناوری‌های روز می‌کنند، اگر کمی کنجکاو شوید، می‌بینیند که چند نفر در اطراف شما بلوتوث خود را روشن گذاشته‌اند و متوجه می‌شوید که نوجوانان وجوانان صفائیه گرد چندان با فناوری هم بیگانه نیستند و از بس به فناوری بلوتوث علاقه دارند، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا از همه قابلیت‌های گوشی تلفن همراه خود در راستای ارتباط با دیگر صفائیه گردان استفاده کنند، باید اعتراف کرد که بلوتوث روشن امروز به یکی از تاکتیک‌های صفائیه گردها تبدیل شده است که آنها را با موجی از فیلم‌ها، عکس‌ها و اطلاعاتی که این وسط میان صفائیه گردها رد و بدل می‌شود، مواجه می‌کند تا دست خالی صفائیه را ترک نکنند و جالب اینکه کمتر بلوتوث روشنی در این خیابان است که شماره تلفن همراهش را در نامگذاری بلوتوث تلفن همراهش استفاده نکرده باشد. 

 

 * عقب نیفتادن از مد روز با پیاده روی در صفائیه 

 اگر بگوییم کسی از میان افرادی که مدام در خیابان صفائیه پرسه می‌زنند وجود دارد که با مدهای روز آشنایی چندانی ندارد و یا به آنها اهمیتی نداده و مخالف هرگونه مد و مدگرایی است، بعید به نظر می‌رسد که این شخص بعد از مدت کوتاهی به سمت و سوی مدگرایی حرکت نکند، چرا که ناچار است در حین عبور و مرور در این خیابان آخرین مدل‌ها و مد روز را که توسط برخی دیگر از صفائیه گردان عرضه می‌شود را ببیند و این امری بدیهی است چرا که چشم بسته درخیابان شلوغی چون صفائیه عبور و مرور محال است.  

البته نباید فراموش کرد که با عبور در این خیابان با تمام آزادی‌هایی که دیده می‌شود مامورینی هم دیده می‌شوند که از آنها با عنوان پلیس امنیت اخلاقی یاد می‌شود و اگر رفتار برخی از صفائیه گردها را زیر نظر داشته باشید، متوجه تغییر رفتار آنها در هنگام عبور از این زحمتکشان خواهید شد، ای کاش هر چند متر یکی از این ماموران ایستاده بود تا خیابانی که اسم اصلی آن شهداست و روزی در این خیابان برای پیروزی انقلاب خون جوانان دیروز به زمین ریخته شده، توسط نوجوانان وجوانان امروز به صفاییه تبدیل نشود.  

بعضی اوقات دیده شدن ماشینی سبز و سفید رنگ با شیشه‌های دودی و یا افرادی با لباس سبز موجب می‌شود که برخی صفائیه گردها از ادامه مسیر با فرد و یا افرادی که در کنارشان در این خیابان در حال حرکت هستند، خودداری کنند و یا از نزدیک شدن به برخی دیگر از صفائیه گردها برای بالارفتن آمار دوستان و آشنایان خود اجتناب کنند که این امر هم در نوع خود جالب توجه است.  

 

* ما مخترع هستیم 

 اظهارات برخی از افراد در این خیابان در نوع خود بسیار شنیدنی است، وقتی از سینا 23 ساله در خصوص دلیل حضور هرروزه‌اش در خیابان صفائیه می‌پرسم، می‌گوید: روی پیشانی نسل ما نوشته شده نسل تا لنگ ظهر بخواب، نسل غرق شده در اینترنت، MMS ،SMS و نسلی که کشته و مرده بازی‌های رایانه است. 

وی با بیان اینکه بین همه اتیکت‌هایی که به حق و یا ناروا به نسل سومی‌ها سنجاق می‌کنند، افتخار اختراع «خیابان گردی» هم به پای ما نوشته شده است، بیان می‌کند: این کار کم هزینه ترین تفریح نسل ماست.  

 

* خیابان گردی زمینه بسیاری از آسیب‌ها را هموار می‌کند 

علی احمدی یکی از اساتید جامعه شناسی در این خصوص می‌گوید، فقدان برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت اوقات فراغت و کمبود مراکز و اماکن تفریحی یا پیش‌بینی نشدن برنامه‌هایی که ظرفیت جذب این قشر از جامعه را داشته باشد، تبعاتی دارد که مسیرغنی سازی اوقات فراغت و ارتقای کیفیت این زمان ارزشمند را تغییر می‌دهد.  

وی ادامه می‌دهد: خیابان گردی در کشور ما از دل زندگی مدرن شهری و به سبب همین کمبود اماکن تفریحی بیرون آمده است.  

این جامعه شناس می‌افزاید: این پدیده از حدود یک دهه پیش رفته رفته جای خود را به عنوان یک تفریح در میان نوجوانان وجوانان بازکرد، تفریحی که جدا از هدر رفتن وقت و انرژی مثبتی که می‌تواند صرف تولید شود، زمینه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را هموار می‌کند. 

 

* ضرورت مدیریت اوقات فراغت و بازیابی الگوهای فرهنگی 

 اما دراین میان برای تفکیک اوقات فراغت از پدیده نوین خیابان گردی و پرسه زدن در خیابان‌ها که در شهر قم همان صفائیه گردی می‌توان نامگذاری کرد، به نظر می‌رسد ضروری است ابتدا نوجوانان وجوانان درک درستی از نیازهای اجتماعی خود داشته باشند و به بیان این خواسته‌ها درچارچوب فرهنگ اجتماع بپردازند و سپس متولیان رسیدگی به امور نوجوانان وجوانان با برنامه‌ریزی دقیق، صحیح و مبتنی بر نیازهای واقعی این قشر، مدیریت اوقات فراغت آنان را برعهده بگیرند و به بازیابی الگوهای فرهنگی در این زمینه بپردازند تا نه وقتی هدر رود و نه پرسه زدن در خیابان‌ها تفریح تلقی شود و نه شاخص توسعه یافتگی براساس چگونگی گذران اوقات فراغت زیر سوال رود.

 

 

گفتنی است این گزارش با کمی تغییر توسط اینجانب در خبرگزاری فارس نیز انتشار یافت.

نظرات 3 + ارسال نظر
پسرپلسفیدی پنج‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:16 ب.ظ http://polsefidirika.blogfa.com

سلام
یا زهرا

معراج یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:32 ب.ظ http://mymeraj.mihanblog.com

سلام
وبتون زیباست
با تبادل لین موافق هستید

مهدیه جمعه 23 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:40 ب.ظ http://defenseholy59.blogfa.com

سلام من از مطلبتون در وبلاگم استفاده میکنم اگر دوست نداشتید بیایید در وب و بگید تا من آن مطلب رو بردارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد