بهار امید

نشریه اینترنتی کانون مسجد امام حسن عسگری- قم

بهار امید

نشریه اینترنتی کانون مسجد امام حسن عسگری- قم

غربی ها: صدام از سلاح های متعدد شیمایی در جنگ استفاده کرد

پرفسور"گرهارد فرایلینگر" استاد و رییس سابق بخش جراحی پلاستیک دانشگاه وین: "رژیم صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران، از سلاح‌ متعدد شیمیایی علیه مردم و رزمندگان ایرانی استفاده کرده است."

وی که در همایش بین‌المللی "بررسی پیامدهای کاربرد سلاح‌ شیمیایی علیه ایران" سخن می‌گفت، به تجربه پزشکی خود در زمینه درمان مصدومان شیمیایی ایران در وین اشاره کرد........

این متخصص اتریشی تصریح کرد: آزمایش‌های پزشکی روی مصدومان ایرانی که بر اثر استفاده از سلاح‌ شیمیایی عراق حادثه دیدیده بودند، نشان می‌داد که این بیماران علاوه بر گاز خردل، از طریق دیگر گازهای شیمیایی نظیر سولفورید و گوگرد نیز دچار مسمومیت شده‌اند.
وی با بیان این که هیچ کس انتظار ندارد که مصدومان شیمیایی به حالت عادی بازگردند، گفت: تلاش پزشکان برای به حداقل رساندن آثار استفاده از مواد شیمیایی بر جسم مصدومان و کاهش دردهای آنان است.
فرایلینگر، گفت: بررسی‌ها روی مصدومان شیمیایی ایران نشان می‌داد که استشمام گازهای شیمیایی موجب اثرگذاری آن بر دستگاه تنفسی و بخصوص ریه مصدومان شده بود.
 وی افزود: وضعیت نخستین گروه بیماران ایرانی که به دلیل مصدومیت ناشی از سلاح‌ شیمیایی در سال ‪ ۱۹۸۴‬به وین آورده شدند، بسیار شوک برانگیز بود و پزشکان به خاطر حاد بودن وضعیت جسمانی آنان، نمی‌توانستند برای مدت طولانی آنان را در بیمارستان بستری کنند.
این پزشک، یادآور شد: برخی از این بیماران تا ‪ ۵۰‬درصد در اثر استشمام گازهای شیمیایی آسیب جسمی دیده بودند و برخی دیگر از آنان به طور شدید در معرض استنشاق این گازها قرار داشتند که نشان می‌داد این افراد به طور مداوم در معرض حملات شیمیایی قرار داشته‌اند.
فرایلینگر گفت: گازهای شیمیایی علاوه بر تاثیر بر پوست که موجب تیرگی پوست مصدومان و زدن تاول‌های شدید روی آن شده بود، بر اندام‌های داخلی آنان نظیر دستگاه گوارشی، ریه و کلیه‌ها نیز اثر گذاشته بود که این مسئله پزشکان معالج را تحت‌تاثیر قرار داد به نوعی که آنان نمی‌دانستند با این وضعیت چه کار کنند.
وی یادآور شد: برخی از این مصدومان جان باختند و کالبدشکافی‌هایی که روی پیکر آنان با مجوز خانواده‌های آنان صورت گرفت، نشان داد که بسیاری از اندام‌های داخلی آنان بر اثر گازهای شیمیایی به طور کامل از بین رفته است.

این پزشک اتریشی در پایان خاطرنشان کرد: پزشکان تنها خواهند توانست به کم تر شدن رنج‌ها و دردهای مصدومان شیمیایی کمک کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی قربانیان سلاح شیمیایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد